Az oktatási-nevelési intézményekben a tanulók egészségi állapotának szűrése, követése az Iskola-egészségügyi Szolgálat feladata. Az alapszűrések az erre vonatkozó módszertani irányelvek szerint történnek.
Az Iskola-egészségügyi Szolgálat az ún. index osztályok (10-12. évfolyamok) eredményeiről kötelező jelleggel szolgáltat adatokat az ÁNTSZ-hez. A korosztály egészségi állapotát ezen adatok alapján lehet elemezni.
Szembetűnő, hogy a mozgásszervi betegségek nagy gyakorisággal fordulnak elő.
A felmérések azt is megmutatják, hogy már gyermekkorban kialakulnak olyan elváltozások, amelyek életmódbeli rizikótényezőkre vezethetők vissza, ezek közül egyik legkiemelkedőbb pl. a mozgáshiány.
A szűrővizsgálat elemei:
– testtömeg és testmagasság mérése (elhízás, kóros soványság)
– mozgásszervek vizsgálata (lúdtalp, gerincferdülés…)
– vérnyomásmérés (magas vérnyomás)
– szív és tüdő vizsgálata
– látásvizsgálat (látásélesség, kancsalság)
– fogbetegségek szűrése (fogszuvasodás, szabálytalan fogazat)
– színlátás vizsgálata (színtévesztés, színvakság)
– golyva szűrése tapintásos módszerrel,
– hallásvizsgálat (halláskárosodás kiszűrése)
Korrekciós gondozás
Az orvosi vizsgálatok során kiszűrésre kerül az egészségileg veszélyeztetett gyermek, majd beutalóval szakorvosi vizsgálatra küldjük. Nagyon fontos, hogy a diákok minél hamarabb keressék fel a szakrendelőt !!!
A vizsgálati eredmények alapján gondozásba vesszük a tanulót, nyomon követjük egészségi állapotának változását.
Ellátási formák:
– baleset, sérülés esetén elsősegélynyújtás,
– akut panaszok,( láz, hasmenés, hányás, stb) előfordulásakor betegvizsgálat,
– szakorvosi vizsgálatra beutalás,
– szükség esetén gyógyszerek felírása,
– helyszíni gyógyszeres kezelés,
– vérnyomásmérés,
– orvosi tanácsadás lelki és egészségügyi problémák esetében.
Az ellátáshoz TAJ-kártya megléte szükséges.
Egészségnevelési és drogprevenciós témák
9. osztály
Serdülőkor testi, lelki, higiénés, pszicho-szexuális változásai
Egészség mint érték
Alap elsősegélynyújtási ismeretek
Dohányzás
Drog
AIDS
Ajánlott témák:
Önismeret, önbizalom
– beilleszkedés, közösség kialakítása, a közösség értékei, normái
– pozitív önértékelés, önmagam elfogadása, énkép erősítése
– kommunikáció, kapcsolattartási készségek, érzelmek kifejezése
10. osztály
Pszicho-szexuális fejlődés, fogamzásgátlás
Táplálkozási zavarok: fogyókúra, testépítés
Alkohol
Ajánlott témák:
Testépítés
Önismeret fejlesztése
– személyes hatékonyság növelése, egészséges önérvényesítés
– konfliktuskezelés
– agressziókezelés
– szorongások, félelmek oldása, kezelése
– NEM kimondása, dönteni tudás
11. osztály
Személyi higiéne életkori sajátosságokkal
Abortusz prevenció
Daganatos betegségek megelőzése
egészség mint érték
– a betegség fogalma
– egészségmegőrző magatartás: megfelelő táplálkozás, testmozgás, pihenés
– a megbetegedésék pszichés tényezői
– túl sok distressz, idegesség. Stresszkezelési technikák
Ajánlott témák:
Tetoválás, piercing
12. osztály
Személyi higiéne életkori sajátosságokkal
Pozitív családtervezés
Másságról
Ajánlott témák:
– Káros szenvedélyek
– Drog
– Élethelyzetek és megoldások
– pályaválasztás
– döntési technikák, döntéseket befolyásoló tényezők
– belső erőforrások feltárása, rögzítése, nehéz helyzetekben alkalmazásuk
– személyes hatékonyság növelése, egészséges önérvényesítés
Kommunikációs nehézségek legyőzése, az örömteli kommunikáció elősegítése:
– családtervezés,
– hogyan képzelem el családom
– döntések életmódomban: táplálkozás, mozgás, személyes higiéné
– az életminőség összetevői: munka, család, jövedelem, szabadidő, szórakozás, stb.
– a közösségért érzett felelősség, a környezet, a környezeti problémák