Szűrővizsgálat

Az oktatási-nevelési intézményekben a tanulók egészségi állapotának szűrése, követése az Iskola-egészségügyi Szolgálat feladata. Az alapszűrések az erre vonatkozó módszertani irányelvek szerint történnek.

Az Iskola-egészségügyi Szolgálat az ún. index osztályok (10-12. évfolyamok) eredményeiről kötelező jelleggel szolgáltat adatokat az ÁNTSZ-hez. A korosztály egészségi állapotát ezen adatok alapján lehet elemezni.

Szembetűnő, hogy a mozgásszervi betegségek nagy gyakorisággal fordulnak elő.

A felmérések azt is megmutatják, hogy már gyermekkorban kialakulnak olyan elváltozások, amelyek életmódbeli rizikótényezőkre vezethetők vissza, ezek közül egyik legkiemelkedőbb pl. a mozgáshiány.

A szűrővizsgálat elemei:

     – testtömeg és testmagasság mérése (elhízás, kóros soványság)

     – mozgásszervek vizsgálata (lúdtalp, gerincferdülés…)

     – vérnyomásmérés (magas vérnyomás)

     – szív és tüdő vizsgálata

     – látásvizsgálat (látásélesség, kancsalság)

     – fogbetegségek szűrése (fogszuvasodás, szabálytalan fogazat)

     – színlátás vizsgálata (színtévesztés, színvakság)

     – golyva szűrése tapintásos módszerrel,

     – hallásvizsgálat (halláskárosodás kiszűrése)

Korrekciós gondozás

 Az orvosi vizsgálatok során kiszűrésre kerül az egészségileg veszélyeztetett gyermek, majd beutalóval szakorvosi vizsgálatra küldjük. Nagyon fontos, hogy a diákok minél hamarabb keressék fel a szakrendelőt !!!

A vizsgálati eredmények alapján gondozásba vesszük a tanulót, nyomon követjük egészségi állapotának változását.

Ellátási formák:

     – baleset, sérülés esetén elsősegélynyújtás,

     – akut panaszok,( láz, hasmenés, hányás, stb) előfordulásakor betegvizsgálat,

     – szakorvosi vizsgálatra beutalás,

     – szükség esetén gyógyszerek felírása,

     – helyszíni gyógyszeres kezelés,

     – vérnyomásmérés,

     – orvosi tanácsadás lelki és egészségügyi problémák esetében.

    Az ellátáshoz TAJ-kártya megléte szükséges.

Egészségnevelési és drogprevenciós témák

 9. osztály

    Serdülőkor testi, lelki, higiénés, pszicho-szexuális változásai

    Egészség mint érték

    Alap elsősegélynyújtási ismeretek

    Dohányzás

    Drog

    AIDS

Ajánlott témák:

Önismeret, önbizalom

     – beilleszkedés, közösség kialakítása, a közösség értékei, normái

     – pozitív önértékelés, önmagam elfogadása, énkép erősítése

     – kommunikáció, kapcsolattartási készségek, érzelmek kifejezése

    10. osztály

    Pszicho-szexuális fejlődés, fogamzásgátlás

    Táplálkozási zavarok: fogyókúra, testépítés

    Alkohol

    Ajánlott témák:

    Testépítés

     Önismeret fejlesztése

     – személyes hatékonyság növelése, egészséges önérvényesítés

     – konfliktuskezelés

     – agressziókezelés

     – szorongások, félelmek oldása, kezelése

     – NEM kimondása, dönteni tudás

  

11. osztály

Személyi higiéne életkori sajátosságokkal

Abortusz prevenció

Daganatos betegségek megelőzése

egészség mint érték

     – a betegség fogalma

     – egészségmegőrző magatartás: megfelelő táplálkozás, testmozgás, pihenés

     – a megbetegedésék pszichés tényezői

     – túl sok distressz, idegesség. Stresszkezelési technikák

    Ajánlott témák:

       Tetoválás, piercing

    12. osztály

    Személyi higiéne életkori sajátosságokkal

    Pozitív családtervezés

    Másságról

    Ajánlott témák:

     – Káros szenvedélyek

     – Drog

     – Élethelyzetek és megoldások

     – pályaválasztás

     – döntési technikák, döntéseket befolyásoló tényezők

     – belső erőforrások feltárása, rögzítése, nehéz helyzetekben alkalmazásuk

     – személyes hatékonyság növelése, egészséges önérvényesítés

Kommunikációs nehézségek legyőzése, az örömteli kommunikáció elősegítése:

     – családtervezés,

     – hogyan képzelem el családom

     – döntések életmódomban: táplálkozás, mozgás, személyes higiéné

     – az életminőség összetevői: munka, család, jövedelem, szabadidő, szórakozás, stb.

     – a közösségért érzett felelősség, a környezet, a környezeti problémák